Centraal Station

Stationsplein 1
Dordrecht
  • Bouwjaar: 1871 – 1872
  • Bouwstijl: Waterstaatsstation 1e klasse en rondbogenstijl
  • In opdracht van: Hollandsche Ijzeren Spoorweg Maatschappij
  • (Oorspronkelijke) functie: Station

Het Centraal Station bestaat uit twee monumentale onderdelen: het stationsgebouw en de overkapping. Met het bouwen van de spoorbruggen over de grote rivieren in 1872, de Moerdijkbrug en Zwijndrechtsebrug, werd Dordrecht opgenomen in het spoorwegennet en kwam de  gewenste verbinding tussen Rotterdam en  Antwerpen tot stand. Het station stond destijds nog op Dubbeldams grondgebied, tegenwoordig een wijk van Dordrecht. Het is gebouwd in opdracht van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij. Het evenwijdig aan het spoor staande stationsgebouw is 108 meter lang en  is gebouwd als zogeheten Waterstaatstation 1e klasse, waarvan er slechts twee zijn gebouwd. Het station kan zowel zijn ontworpen door de bouw- en werktuigbouwkundige K.H. van Brederode als door architect N.J. Kamperdijk, die destijds voor meerdere stations de ontwerpen leverden. Het  interieur van het stationsgebouw is deels in oorspronkelijke staat bewaard gebleven. De hal is breed, maar  ondiep en wordt voorzien van daglicht door  18 gevelopeningen. De perronoverkapping is  in 1900 door de Dordtse firma Van Dorsser & Terhorst vervaardigd en is een stalen draagconstructie van geklonken en gewalst ijzer waarop een houten zadeldak ligt. In 2011 is het station verbouwd waarbij de entree bij de bushaltes is voorzien van een nieuwe overkapping. Ook zijn de commerciële ruimtes herbouwd en de kaart automaten verplaatst. De vaste trappen werden vervangen door roltrappen en het  bordes aan de voorzijde vernieuwd.

 

skyline-visual