il cinema italiano

Cursus: De Magie van "Il Cinema Italiano"

Cinema The Movies Dordrecht en Dante Alghieri presenteren deze bijzondere cursus Italiaanse filmgeschiedenis. Niet als chronologische ontleding van de filmproductie die in de 20e eeuw zo toonaangevend is geweest voor de ontwikkeling van het hele medium, maar als een poging te doorgronden wat de karakteristieke eigenheid geeft aan Italiaanse films. Wat is het dat Italiaanse cinema zo fascinerend en magisch maakt? En waardoor wordt dat gevoed?

Filmhistorica Sara Hoogveld neemt het publiek in drie bijeenkomsten mee op reis langs de mooiste Italiaanse filmmomenten vanaf 1943. Ze verbindt de Italiaanse cinema met de rijke culturele geschiedenis en tradities van het land. In totaal passeren meer dan 30 films de revue. Voor filmliefhebbers zal het een feest van herkenning zijn en een openbaring aan inzicht en kijkvermogen.

Chiaroscuro: Over schilderkunst en Italiaanse filmtaal  Film is een spel van licht en schaduw, dat gaandeweg kleur kreeg. De rijke Italiaanse schilderkunst speelde dit spel al vele eeuwen voor de uitvinding van de camera.  Cruciaal is de techniek van Chiaroscuro (Clair-Obscur) geweest, ontwikkeld begin 15e eeuw en vanaf Masaccio toegepast door o.a. Botticelli, Michelangelo en vooral Caravaggio. Deze schildertraditie is dé inspiratiebron voor het werk van cameraman Vittorio Storaro (1940). Regisseurs Bernardo Bertolucci en Francis Ford Coppola waren onder meer zijn vaste partners en hij is de meest Oscar-gelauwerde cameraman. Zijn stijl is kleurrijk en schilderachtig, juist door het gebruik van Chiaroscuro. Met dat kleurenpalet creëert hij de sfeer, emotie en symboliek van de film. En hierin geldt hij als pionier en vernieuwer. Van hem is de uitdrukking ‘filmen is schrijven met licht’.

Mater Dolorosa: Herkomst en kracht van het melodrama  De doorbraak van film als massamedium is verbonden aan de grote populariteit van het melodrama. Dat zijn voorspelbare verhalen vol stereotype personages die met veel emotie worden gebracht. Hiervan vormen familiedrama’s met een stereotype moederfiguur als spil een belangrijk deel. “La Mamma” als bepalende factor voor het geluk of de ondergang van het gezin. Gemodelleerd naar het beeld van de Mater Dolorosa: de Madonna die verdriet heeft om het lijden van Christus. Nergens is dit beeld zo gecultiveerd als in Italië. De Italiaanse moeders die zich opofferen voor de familie. Maar met reden, dat is de  moraal. We verkennen hoe dit melodrama in de film ontwikkeld is. Technieken uit de opera – die andere Italiaanse kunstdiscipline – worden ingezet in de cinema om het drama te verhevigen. Luchino Visconti bijvoorbeeld regisseerde zowel opera als film. Pier Paolo Passolini vond in actrice Anna Magnani de ideale Madonna en creëerde met haar intense moederrollen. Maar ook in de recente Italiaanse film zijn Madonna’s en melodrama nog volop aanwezig.

La Piazza:  Schouwspel van het Italiaanse leven   Van het Forum Romanum tot de Trevi Fontein, de Italiaanse Piazza is het centrum van het openbare leven in Italië. Italiaanse regisseurs ontdekten deze authentieke locatie als de plek waar het leven in beelden te vangen is. Vrienden (her)vinden elkaar en geliefden ontdekken elkaar. Machthebbers onderdrukken er het volk en datzelfde volk komt daar in opstand. De alledaagse gang naar de markt of gespannen op weg naar een audiëntie bij de paus.  De Piazza is het terrein waar het menselijk drama zich voltrekt. We ontdekken het belang van de Piazza voor de film, als locatie, metafoor en collectieve herinnering. Federico Fellini zag vooral de theatraliteit op het plein, waar Vittorio de Sica meer aandacht had voor het menselijk tekort. Ook de verlaten pleinen rond het middaguur van surrealist Giorgio de Chirico keren terug in de Italiaanse filmgeschiedenis.

Praktisch

Data:     Zo-middag 23 sept. (15.00 – 17.30 u.)     Do-avond 1 nov. (19.30 – 22.00 u.)    Do-avond 29 nov. (19.30 – 22.00 u.).

De bijeenkomsten zijn als trio én individueel bij te wonen. Ze kosten: 14,– per sessie of 35,– voor het geheel (incl. pauzedrankje)

Locatie: Cinema The Movies Dordrecht aan de Nieuwstraat 60-62 in de binnenstad

Wil je deelnemen? Reserveer plaatsen telefonisch via 078-7200777 of via de link bovenin de pagina.

Adresgegevens
The Movies Dordrecht
Nieuwstraat 60-62
3311 XR Dordrecht
Openingstijden We controleren regelmatig de openingstijden, we adviseren je daarom om ook altijd de website van de locatie zelf te checken. Mocht je een tip of wijziging hebben geef deze dan door via deze link
Maandag & dinsdag 16:00
Woensdag 13:30
Donderdag 16:00
Vrijdag 13:30
Zaterdag 13:30
Zondag 12:00
skyline-visual